نکته هایی درباره تعمیر موبایل

تعمیرکار موبایل که تازه کار تعمیرات گوشی را شروع کرده و فروشندگان موبایل با داشتن اطلاعات اولیه درباره گوشی میتوانند خدمات بیشتری به مشتریان ارائه دهند. اموزش تعمیرات موبایل بحث گسترده ای است که باید بطور علمی و تجربه آنرا آموخت. در این بخش شما با قطعات موبایل آشنا شده و استفاده درست از باتری و اشکالاتی که برای باتری بوجود میاید مورد بررسی قرار میگیرد. بخش تعمیرات سخت افزار موبایل مرتبط به شناخت اجزای اولیه است. این مقاله کارایی خوبی برای کسانی است که میخواهند اموزش تعمیر گوشی را شروع کنند.

اموزش قطعات اصلی گوشی تلفن همراه

اجزای تشکیل دهنده تلفن همراه

  1. قاب رو: تشکیل شده از بدنه اصلی، تلق رو و صفحه شماره گیر.
  2. قاب پشت

برچسب IMEI : دادن کد #06#* شماره سریال گوشی را می توان بروی صفحه نمایش مشاهده نمود که این سریال نامبرده در مادربوردروی IC حافظه ذخیره شده و همچنین بر روی قاب پشت حک شده است.
ویبراتور
بازر (صدای زنگ و ملودی)
آنتن مخفی
کپسول دهنی (میکروفون)

باتری ها به دو دسته اصلی و پشتیبان یا Backup تقسیم میشوند:

  1. از جنس لیتیوم که به طور تقریبی ۷۲ ساعت در حال روشن دوام دارد.
  2. از جنس نیکل کادمیوم که ۴۸ ساعت در حال روشن دوام دارد.

توصیه هایی برای نگهداری باتری

  1. حتما برای اولین بار که باتری مورد شارژ قرار می گیرد باید به مدت ۱۰ ساعت به طور مداوم زیر شارژ باشد تا از حداکثر فضای سلول های باتری استفاده شود.
  2. اولین قسمتی که جهت شروع تعمیرات موبایل باید به آن توجه داشت تست سلامت باتری می باشد.
  3. هنگامی که باتری استفاده نمی شود باتری باید در جای خشک و خنک نگهداری شود.
  4. در مواقعی که باتری به مدت طولانی مورد استفاده قرار نگرفت هنگام استفاده ممکن است شارژ نشود و یا اصلا  کار نکند. این اشکال با شوک دادن به باتری حل میشود.
  5. در مواقعی که باتری توسط شوک را ه اندازی نمی شود ممکن است ارتباط بین سلول های باتری قطع باشد، که میتوان این مورد را نیز تست نمود.

آشنایی با UIF
موبایل دارای یک برد می باشد که از دو قسمت تشکیل شده است. یکی از آنها مادربرد و دیگری UIF می باشد که بر روی UIF معمولا میکروفون (کپسول دهنی) و کی پد keypad (شماره گیر), بازر و LED یا همان دیود نورانی و گاهی اوقات نظیر دیود و خازن و ترانزیستورهای مربوط به LEDو یا قسمت صوتی و همچنین کلید پاور (Power-switch) قرار گرفته است. اصولا U.I.F بعنوان واسط بین برد اصلی و LCD کار می کند که می تواند به صورت یک طلق نازک با رابط کربنی باشد که از یک طرف به LCD وصل شده و از طرف دیگر به سوکتی که بر روی برد اصلی وصل شده  ارتباط را برقرار  میکند و یا UIF می تواند به صورت یک مدار چاپی دورو باشدکه یکروی آن به LCD وصل شده و طرف دیگر آن روی کانکتور (پایه های ارتباط دهنده) برد اصلی وصل می شود.

آنتن Antenna
به چهار دسته: ثابت، کشویی، مخفی، هوایی تقسیم بندی میشود.
همانطور که میدانیم آنتن عامل بسیار مهمی در گیرندگی صدا میباشد که توسط پد متصل می شود. پد قطعه متصل کننده محل آنتن با مادربورد گوشی است که آنتن را به مادر بورد متصل میکند.
پد دو نوع است:

  1. پد متحرک
  2. پد ثابت

هنگام تعویض قاب پشتی که فابریک نباشد ممکن است آنتن ثابت باشد در بعضی از گوشی ها مثل نوکیا و سونی آنتن در جای خود ثابت است که هیچ گونه تحرکی ندارد. وقتی که فاب پشت را عوض می کنیم ممکن است فاصله خیلی کمی ایجاد شود که بهتر است با سیم لاکی ارتباط دهیم. در برخی از گوشیها روی قاب پشت باتری قرار گرفته که حالت متحرک نامیده میشود.


نکته هایی در روش تعمیرات موبایل

دوام بیشتر شارژ باطری موبایل :
اگر شارژ باطری گوشی شما هم مثل مال من خیلی زود تمام می شود باید بدانید كه دلیلش این است كه لابد آن را نزدیك به بدن خودتان نگه می دارید. چرا كه بدن انسان 37 درجه سانتیگراد حرارت دارد و همین دما كافی است كه باعث تخلیه سریع باطری موبایل شود. بنابراین بهتر است به جای قرار دادن گوشی در جیب، آن را درون كیف بگذارید یا از نگه دارنده های كمری استفاده كنید تا با بدن فاصله ای داشته باشد. از همین روش برای مواقع اورژانسی هم می توانید استفاده كنید. تصور كنید كه به یك شهر دیگر رفته اید اما شارژر را فراموش كرده اید تا بهمراه ببرید. برای اینكه باطری كمتری از دست بدهید شب گوشی را خاموش كنید و آن را درون یخچال قرار دهید. این كار باعث می شود تا مصرف باطری به حداقل ممكن برسد
وقتی گوشی در آب می افتد :
آب افتادگی موبایل ممکن است برای هر شخصی بوجود آید. چنانچه گوشی شما در آب سقوط كرد یا اینكه در هر جای خیس یا مرطوب دیگری افتاد یا حتی اگر یک دوش حسابی هم گرفت برای شروع عملیات نجات آن قبل از هر چیز ، در ابتدا باطری آن را خارج كنید. سپس آن را به آرامی با یك حوله خشك كنید. مرحله بعد این است كه گوشی را درون یك ظرف پر از برنج خام و خشك قرار دهید. برنج یكی از بهترین جذب كننده های رطوبت است. كافی است گوشی شما یكی دو روز درون برنج ها مدفون باشد تا تمام رطوبت آن خارج شود. جالب است بدانید پس از اینکه گوشی شما طی زمان ذكر شده در داخل ظرف برنج استراحت كرد، پس از رطوبت زدایی كامل مثل روز اول كار می كند و بدون هیچ مشکلی قابل استفاده میگردد. البته شاید این راهكار كمی عجیب بنظر برسد ولی كاملا كاربردی و قابل انجام است.

مقاومت NTC
یک نوع مقاومت در موبایل به کار رفته است که مقدار آن متغیر و تابع عوامل فیزیکی است و به آن NTC می گویند.
NTC مقاومتی حرارتی است با ضریب حرارتی منفی.
مقدار آن 47 کیلو اهم است و در صورتی که گرم شود مقدار آن با توجه به گرمای اعمال شده کمتر می شود.
در موبایل چه نقشی دارد؟
وظیفه NTC در موبایل اعلام گزارش حرارتی باطری به گوشی است.
به هنگام شارژ اگر دمای باطری از حد مجاز بیشتر شود با کم شدن مقدار NTC گوشی بلافاصله فرمان توقف عملیات شارژ را صادر می کند.
اگر این مقاومت نصب نباشد طبق تعریفی که در نرم افزار گوشی صورت گرفته است و به لحاظ امنیت گوشی و باطری عملیات شارژ انجام نمی شود .
NTC دو پایه دارد که یکی به منفی وصل است و پایه دیگر آن:
در گوشی های قدیمی نوکیا (DCT3) به آی سی CCONT (آی سی تغذیه) وصل بود
در گوشی های سزی WD2 به آی سی UEM و در گوشیهای سری BB5 به آی سی RETU و AVILMA وصل است.
NTC به پایه BTEMP آی سی وصل است و برای پیدا کردن مقاومت NTC بر روی نقشه می توان پایه BTEMP را در آی سی پیدا کرده و مسیر آن را تا مقاومت NTC ادامه دهیم.
در صورت از کار افتادن این بخش از گوشی با عدم شارژ مواجه می شویم و در گوشی های مختلف پیغامهای زیر ظاهر میشود:
Reconnect Charg
Not Charging
Charg Not support
همچنین در برخی گوشی ها هم وقتی گوشی روشن است با وصل کردن شارژر هیچ عملیاتی مشاهده نمی شود ولی وقتی گوشی خاموش است با وصل شارژر علامت ثابت باطری ظاهر می شود.

شکل ظاهری
NTC تقریبآ شبیه به VDR است و همین تشابه باعث می شود که به اشتباه از روی برد کنده شود و ایراد شارژ بوجود آید.

تست NTC
براي تست اين مقاومت بهتره از روي برد جدا شود.
اهم آن بر روی برد و در دمای عادی حدود ۳۲ تا ۳۸ كيلو اهم است.
خارج از برد هم حدود ۴۴ تا ۴۷ كيلو اهم میباشد.

وات مقاومت های کربنی طبق استاندارد
۱.۱۶ وات برای استفاده در مخابرات-موبایل
۱.۸ وات برای استفاده در مخابرات-دیجیتال-موبایل
۱.۴ وات برای استفاده در مخابرات-دیجیتال-اهم مترآنالوگ-رادیو-ضبط تلویزیون
۱.۲ وات برای استفاده در مخابرات-دیجیتال-سیستم آنالوگ-رادیو-ظبط تلویزیون
۱ وات برای استفاده در مخابرات-آنالوگ-مدارات منبع تغذیه
۲ وات برای استفاده در مخابرات مدارات منبع تغذیه و سیستم های آزمایشگاهی (چون بهتر می توان جریان مدار و توان مصرفی مدار را کنترل نمائیم)


باتری back up یا پشتیبان در گوشی موبایل
این باتری ،باتری پشتیبان دستگاه می باشد که در هنگامی که باتری اصلی را از گوشی جدا میکنیم ولتاژ مورد نیاز قسمت تنظیمات مربوط به تاریخ و ساعت دستگاه را تامین میکند. جهت تنظیمات تاریخ و ساعت روی مادر بورد قطعه ای تعبیه شده به نام کریستال 32.768(khz). این کریستال نوسان مربوط به تنظیم تاریخ و ساعت را کنترل و تولید میکند و در زمانی که باتری اصلی روی دستگاه نصب نشده ولتاژ از طریق باتری بک آپ تامین میگردد.

مراحل عیب یابی در باتری موبایل:
عیوب مربوط به باتری دستگاه در گوشی هایی که روشن نمی شوند و گوشی هایی که عمل شارژ را انجام نمی دهند.
باتری اصلی از سلول هایی تشکیل شده که این سلول ها به صورت سری در کنار هم قرار گرفته است.
عیوب مربوط به باتری عبارتند از:

  1. تخلیه سریع باتری
  2. خواب الکتریکی
  3. قطعی در مدار باتری

در ذیل به توضیح هر یک از این موارد میپردازم:
تخلیه سریع باتری: فاسد شدن باتری علت تخلیه سریع می باشد چرا که باتری طول عمر خاصی را دارد و بعد از مدتی سلول های داخل ان فاسد می شود. که بر حسب نوع حالتی که تخلیه سریع به وجود می آیدمی توانیم عیب یابی کنیم. در حالت های زیر:

  1. حالتی که باتری سریع شارژ و دشارژ می گردد. اشکال در فاسد شدن خود باتری می باشد (باتری قدیمی)
  2. حالتی که باتری نرمال شارژو سریع دشارژ ظاهری و خاموش میگردد. در این حالت ایراد در Ic poweramp که در مدار آنتن قرار دارد می باشد. زیرا ولتاژخود را به طور مستقیم از باتری میگیرد. که در حالتی که این IC معیوب باشد میتواند به حالتی برسد که جریان کشی بالایی از باتری انجام دهد و در این زمان باتری سریع تخلیه شود.
  3. اشکال در باتری back up که در آن اتصال کوتاهی ایجاد شدهو جریان کشی دارد. بنابر این باید این مقاومت تست شود و در حالتی که نیاز باشد این قطعه را تعویض کنیم.
نسخه مناسب چاپ
تاریخ انتشار:
5 رای 1 از 5

نظرات