طبقه بندی اتاق خودرو ها

در بازار فروش خوردو تولید کنندگان خودرو به سمتی حرکت میکنند که خودرو تولید شده از لحاظ بدنه و ظاهر مشتری را بخود جذب کند. در اصل طبقه بندی خودرو ها تا حدی وابسته به شرکت های خودرو ساز میباشد. بعد از بدنه خودرو توانمدی موتور خودرو که با توحه به بدنه ماشین طراحی میشود نیز مورد اهمیت است. در دسته بندی نامگذاری خودرو ها ممکن است برخی از طراحی های خودرو های مدرن از این حالت مستثنا میباشند.

نامگذاری خودرو برحسب اتاق

در این بخش قصد اشنایی با نامگذاری ماشین با توجه به حالت بدنه خودرو داشته باشیم. برای اطلاعات بیشتر درباره موتور خودرو، برق خودرو و ایسیو میتوانید به بخش های دیگر مراجعه کنید.

بررسی خودروهای کوچک Micro Car

کوچکترین اتاق خودرو در میان کلاسهاي بدنه خودرو میباشد که عموماً طول کمتر از 3 متر دارد و فضاي داخلی اتاق آن 85 فوت مکعب یا 2400 لیتر بوده است. این اتاقها در بعضی از موارد داراي ۳ چرخ بوده و فقط ظرفیت ۲ نفر (راننده و مسافر) را دارند. این خودروها با توجه به افزایش قیمت سوخت و مواد اولیه طراحی شده، در حال حاضر مشتریان زیادي دارند. مدلهاي باري این کلاس به «استیشن کار» معروفند و براي جابهجایی بارهاي کوچک استفاده میشوند (Smart for two) .

امکانات خودرو Hatch Back

 خودرویی است که فضاي صندوق عقب و کابین مسافرین آن یکپارچه است و دسترسی به این فضا توسط در صندوق عقب انجام میشود. این خودروها داراي دو ردیف صندلی بوده و شکل ظاهري آنها مانند استیشن واگنها (SW) میباشد و ظرفیت بارگیري کمتري نسبت به آنها دارند. اغلب ۳ درب , ۲ درب در طرفین و یک درب در عقب خودرو یا 5 درب میباشند. ردیف دوم صندلی آنها قابلیت جابجایی دارد (به صورت مجزا یا یکپارچه خوابیده میشود). در این حالت، فضاي پشت راننده به صندوق عقب اضافه شده و با توجه به درب صندوق عقب بزرگ، بارهاي بزرگی را میتوان با این خودروها حمل کرد. نظیر: فولکس گل، پژو 206 و پراید هاچبک.

هاچ بکها را از نظر ابعاد اتاق میتوان به سه دسته تقسیم کرد:

  • City car کوچکترین نوع هاچبک است که داراي قدرتی محدود براي استفاده شهری است. سرعت آن بیش از خودروهاي برقی و داراي چهار صندلی و طول آن بین 4,3 تا 6,3 متر میباشد. مانند پژو107, دوو ماتیز و خودرو MVM110 در ژاپن این خودروها به نام Car Kei شناخته میشوند نظیر میتسوبیشی.
  • Super Mini/ Subcompact Car این هاچ بکها بزرگتر از car City ها و کوچکتر از هاچبک هاي خانوادگی بوده و ظرفیت آنها 4 نفر بزرگسال و یک کودك است.
  • Small family car/ Compact car بزرگترین رده هاچبکها هستند که ابعاد آنها بین 2/4 تا 25/4 متر میباشد. این رده، یکی از متنوعترین قسمتهای بازار خودرو بوده و عموماً پرفروشترین خودروهاي جهان در این رده قرار میگیرند. سالها خودروي گلف، سردمدار این کلاس بود که حتی نام این رده از خودروها به کلاس گلف نیز مشهور میباشد. این رده از خودروها در رده بدنی کلاس C قرار میگیرند مانند فورد فوکوس و گلف.

بررسی Sedan/ saloon- station wagon/ estate

سدان خودرویی مسافرتی است با دو ردیف صندلی که ردیف دوم صندلی آن، دارای فضای مناسب برای افراد بزرگسال است. همچنین این خودرو در انتهاي بدنه، داراي صندوق عقب بزرگی میباشد. بیشتر استایل بدنه های رایج در خودروهاي مدرن بر پایه خودروهای سدان طراحی شده است.

خودروهای دیگری با حالت های خاص نیز در بازار طراحی شده و مشتریان زیادی را بخود جذب کرده است. ولی همه خودرو ها از این چند دسته تبعیت میکنند. لازم است برای اینکه بتوانیم تعمیرات مکانیک خودرو یا طراحی مکانیک خودرو را بدانیم اطلاعات خود را دراینباره بیشتر کنیم. اگر اطلاعات درباره مشخصات این شرکت ها در اکثر کشورها بدست بیاوریم پیش زمینه ای در طراحی بهتر و یا خدمات بهتر ارائه دهیم. همچنین لازم است اگر میخواهیم یک صافکار ماشین خوب شویم یا یک مکانیک خودرو خوب باشیم این اطلاعات را جمع آوری کنیم.

نسخه مناسب چاپ
تاریخ انتشار:
5 رای 1 از 5

نظرات