آشنایی با اجزای مادربورد

درصورتیکه میخواهید تعمیرات مادربرد را شروع کنید حتما لازم است در ابتدا مشخصات یک مین برد را بدانیم و بتوانیم از لحاظ کیفی و توانایی با سریهای قدیم و جدید مقایسه کنیم. تقریبا ساختار مادربردهای یکی میباشد و از چندین سال پیش به همان صورت فقط امکاناتشان افزایش یافته است. در آموزش شناخت قطعات مادربرد برای افراد مبتدی سعی بر این است که بسادگی این قطعات را معرفی کنیم. البته تغییراتی در مادربردهای سری جدید بوجود آمده که از همان حالت های قبل نشات میگیرد.

در اصل مادربرد یکی از قطعات اصلی یک کامپیوتر است که بقیه قطعات شامل هارد دیسک و درایو و کارت گرافیک و مودم روی آن نصب میشوند. در آموزش اسمبل کامپیوتر طریقه نصب صحیح رو ست کردن درست را بررسی کرده ایم. اما دراینجا میخواهیم با قطعاتی که روی یک مادربرد موجود هست را اشنا شوید. آشنایی ما با قطعات تشکیل دهنده روی مادربرد کمک بزرگی در تعمیرات آن و خدمت رسانی به مشتریان دارد.

آشنایی با قطعات مادربورد

لازم است برای شناخت قطعات روی مین برد یک نمونه از آنرا داشته باشیم و یا تصاویر خوبی از این قطعه ذخیره کنیم. توضیح این قطعات بصورت ساده و برای کسانیکه میخواهند کار تعمیر مین برد را شروع کند بسیار مفید است. همچنین دوستانی که علاقه به کار اسمبل و مونتاژ کامپیوتر را دارند مطالب این بخش را از دست ندهند.

سوکت مادربرد ZIF Socket

اولين قسمت مورد بحث، محل نصب CPU میباشد. اين سوكت معمولاً با رنگ سفيد یا استیل فلزی بر روی مادربرد مشخص شده است. به اين سوكت Zero Insertion Force) Zif Socket) نيز میگویند. سوکت ها دارای دو نوع کلی AMD و سوکت Intel نامگذاری شده اند. سوکت های اینتل بسیار پرفروش هستند. جدیدا پایه سی پی یو روی مادربرد تعبیه شده است و پردازنده های جدید فاقد پایه هستند. با توجه به توانمندی مادربرد، پردازنده را مشخص کنید که بهترین کارایی و ست شدن را داشته باشد.

سوکت رم RAM Slot

محل نصب RAM که اين اسلات، با ۲ تا ۶ عدد چفت در كنار خود وظيفه نگهداشتن رم را بر عهده دارد. معمولا رم برعکس جا نمیخورد و شیار وسط آن باعث میشود که از یک طرف جا بخورد. سعی کنید رم ها را دوتایی بخرید تا از قابلیت دوال چنل که توانمدی کار نرم افزارها را بیشتر میکند بهره ببرید. خرابی رم باعث بالا نیامدن سیستم و بوق ممتد میشود. برای اینکه از سلامت رم مطمئن شوید جای رم را روی اسلات های تغییر دهید. رم کامپیوتر دارای مقدار باس تعریف شده است که برای اینکه بهترین کارایی را در سیستم بدست آورید آنها را یکی انتخاب کنید.

کانکتور ورودی پاور

قسمت بعدی كانكتور پاور (منبع تغذيه) است. دو عدد كانكتور ولتاژ، از پاور به مادربرد متصل مي شود. اين دو كانكتور يكی بزرگ و مستطيل شكل و ديگری كوچك و مربع شكل میباشد (کانکتور 12 ولت مادربرد). وظيفه اين دو كانكتور انتقال ولتاژ از پاور به مادربرد است.

سوکت IDE و SATA

اين قسمت محل نصب کابل ديتای هارد و درایو است. معمولا هارد و درایو قدیمی دارای سوکت آی دی ایی IDE و جدیدا دارای سوکت SATA میباشد. تکنولوژی SATA 2 , SATA 3 از سرعت بالاتری در انتقال اطلاعات بین درایو و هارد میشود. اگر میخواهید چندین هارد و درایو را به سیستم وصل کنید لازم است که بترتیب انها را انتخاب کنید. این کار در بهبود سرعت بوت و نصب سیستم عامل کمک میکند.

اسلات AGP Slot

محل نصب كارت VGA يا همان کارت گرافيک، اكثر مادربردها دارای اسلات AGP مي باشند ولی در مادربردها جديد اسلتی به نام PCI Express بهره میبرند كه سرعت و امكانات بهتری را ارائه مي دهد. مین بردهای پیشرفته دارای دو تا سه سوکت PCIx هستند که همزمان قادرند سه کارت گرافیک را ساپورت کنند. این کارت گرافیک ها میتوانند از بالا به یکدیگر متصل باشند.

اسلات PCI Slot

اين اسلات ‌ها محل قرارگيری كارت‌‌های متداول و رايج PCI مانند كارت مودم، كارت كپچر، كارت TV و مواردی از اين قبیل مي باشند.

چیپست Chipset

يكي از مهمترين قسمت های هر مادربرد چيپ اصلی آن مي‌باشد. شايد اين قطعه را بتوان قلب مادربرد ناميد. كنترل تمام قطعات موجود بر روي مادربرد بر عهده اين قطعه است. يكی از دلايل گران تر بودن يک مادربرد نسبت به مادربردهاي ديگر مدل و شركت سازنده آن قطعه است. براي مثال مادربردهايي كه چيپ آنها ساخت شركت اينتل است نسبت به مادربردهايي كه چيپ آنها ساخت كمپاني هاي ديگري چون VIA ،SiS و ... میباشند از سرعت بهتر و امكانات بالاتری برخوردار مي‌باشند.

باتری مین برد Battery Backup

اطلاعاتي مانند تاريخ، ساعت، پسورد BIOS، تنظيمات مربوط به نحوه بوت شدن، فركانس پردازنده و رم و مواردي از اين قبيل كه در برنامه BIOS مادربرد تنظيم مي گردد، همگي در قسمتي به نام CMOS RAM ذخيره مي شود. باطری مادربرد وظيفه تغذيه اين IC را دارد. به همين دليل است كه با برداشتن باطری، تاريخ و زمان و پسورد و ديگر تنظيمات BIOS به هم مي ريزد.

پورت های خروجی و ورودی مادربرد کامپیوتر

پورت یو اس بی USB Port

اين پورت‌ها به نام USB معروف هستند. اين پورت ها به وسيله كابل‌های كيس به USBهای جلو متصل شده و میتوان از آنها استفاده كرد.

مادربرد کامپیوتر دارای پورت های دیگری است که بسیار مهم میباشد. مادربردهای سرور و مادربردهایی که دارای کارت گرافیک آنبرد میباشدند دارای پورت VGA و HDMI هستند. پورت های موس و کیبورد PS/2 ، پورت صدا و صدای دالبی Speaker، پورت خروجی صدای دیجیتال SPDIF، میکروفن Microphone، پورت سریال Serial Port، پورت پارالل Parallel Port و پورت SATA هات بلاگ و پورت شبکه Lan از جمله اصلی ترین خروجی های یک مادربرد است.


برای شروع تعمیرات یک مادربرد لازم است بدانیم که هر یک از این قطعات اصلی مین برد چگونه کار میکنند و بتوانیم آنها را تست و اندازه گیری کنیم. برای تست و اندازه گیری قطعات نیازمند این است که هر قطعه مادربرد را جداگانه مورد بررسی قرار دهیم. در بخش های آموزش تعمیرات مادربرد که شامل تعمیر مادربرد سرور و تعمیر مادربرد کامپیوتر است این موارد ذکر شده است.

نسخه مناسب چاپ
تاریخ انتشار:
0 رای 0 از 5

نظرات