تفاوت کارت گرافیک با چیپ گرافیک در لپ تاپ

کارت گرافیک همانطور که از اسمش مشخص است یک بورد الکترونیکی با پردازنده گرافیکی به علاوه چند قطعه مثل حافظه گرافیکی GDDR، خازن و مقاومت و … روی آن است.
در انتهای کارت گرافیک چندین لبه فلزی برای اتصال به مادربورد لپ تاپ دیده می شود (مثل ماژول رم) مثلا در شکل زیر، پردازنده گرافیکی را می بینید که دور آن ۸ حافظه گرافیکی چیده شده است در لپ تاپ های قدیمی و در برخی لپ تاپ های امروزی هم شاهد کارت گرافیک در لپ تاپ هستیم .
با این حال، امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی و استفاده از متدهای لحیم‌کاری حرفه ای، شاهد چیپ های گرافیک رو لپ تاپ‌ها هستیم. 
در این گونه لپ تاپ‌ها دیگه خبری از کارت گرافیک به شکل بالا نیست و چیپ گرافیک و همین طور حافظه های گرافیکی روی مادربورد لحیم شدند .
مثلا چیپ گرافیک ATI رو در کنار دو عدد چیپ حافظه گرافیکی، چیپ ست پل جنوبی (SB) و چیپ ست پل شمالی (NB) می توانید ببینید که روی مادربورد لحیم شدند .
چیپ گرافیک لپ تاپ روی مادربورد
حالا که تفاوت چیپ گرافیک با کارت گرافیک روی لپ تاپ رو متوجه شدید نکته قابل ذکر اینکه تعویض یا ارتقاء گرافیک لپ تاپ در حالتی که کارت گرافیک داشته باشه خیلی ساده تره و این کار شدنی تر است . اما در حالتی که چیپ گرافیک روی مادربورد لحیم شده باشه تعویض یا ارتقاء گرافیک لپ تاپ خیلی خیلی خیلی سخت می شود . 
عده معدودی هستند که می توانند این کار رو بدون آسیب رساندن به چیپ گرافیک و همینطور مادربورد لپ تاپ انجام بدهند .
همونطور که گفتیم اگه لپ تاپ شما دارای کارت گرافیک باشد به سادگی می توانید آن تعویض کنید یا ارتقاء دهید. لپ تاپ رو باز کرده کارت گرافیک قدیمی یا معیوب رو در بیاورید و یک نو را جا بزنید مثل تعویض کارت گرافیک روی کامپیوتر های رومیزی .
البته منظور از ”بسادگی” این است که احتیاج به لحیم کاری نیست وگرنه تمام مراحل باید توسط متخصصین امر صورت گیرد .
توصیه می کنیم خودتون هیچ وقت دست به کار نشوید چون باز کردن لپ تاپ قلق‌های خاص خود را دارد اگه فقط یه قطعه کوچیک از مادربورد آسیب ببیند دیگه لپ تاپ از دستان رفته و باید فکر یک لپ تاپ دیگر باشید.
اگه لپ تاپ شما چیپ گرافیک داشته باشد بهتره عکس زیر را ببینید تا سخت بودن تعویض یا ارتقاء گرافیک لپ تاپ بیشتر برای شما نمود پیدا کند . شما باید همچین چیزی رو از روی بورد جدا کنید و یکی مثل این را روی بورد لحیم کنید.
تعویض یا ارتقاء گرافیک لپ تاپ بسیار دشوار است
همانطور که می بینید قسمتی از مسیر مسی سبز رنگ مدار آسیب دیده و یه جورایی می شود گفت فاتحه این لپ تاپ خوانده شده است. 
برای تعویض یا ارتقاء گرافیک لپ تاپ و کلا برای تعویض چیپ های لحیم شده روی بورد الکترونیکی دستگاهی به نام "BGA Machine" تولید شده که در ادامه با نحوه کار آن آشنا می شوید.
اما برخی ترجیح می دهند از روش هیتینگ یا گرما دادن به مدار و قطعه با سشوار مخصوص گرمایی استفاده کنند که روشی خطرناک است و کار هر کسی نیست. ما هم توصیه نمی کنم .
دستگاه BGA در تعویض یا ارتقاء گرافیک لپ تاپ چیست ؟
BGA مخفف عبارت Ball Grid Array است و به نوعی از تکنولوژی بسته بندی یا پکیجینگ قطعات الکترونیک مثل پردازنده ها و آی سی های مجتمع اطلاق می شود . 
در این روش برخلاف سایر روش های بسته بندی مثل DIP و مسطح طول پایه ها کم شده، تعداد پایه خیلی بیشتر می تواند باشد و همچنین قطعه فضای کمتری را اشغال می کند چون پایه ها یا همون Ball (توپ) ها زیر قطعه قرار میگیرند.
بسته بندی BGA برای قطعات الکترونیکی
همانطور که می بینید در بسته بندی BGA تعداد زیادی توپ یا همان بال Ball در زیر قطعه می گذارند و روی بورد لحیم می کنند. اصلا جایی برای قرار دادن هویه و روش های سنتی لحیم کاری برای شما باقی نمی ماند .
در حال حاضر دستگاهی تولید شده به نام BGA Machine که کار آن در آوردن و لحیم همین قطعات با بسته بندی BGA است .
دستگاه BGA برای تعویض یا ارتقاء گرافیک لپ تاپ
 با وجود این ماشین می توانید حرارت رو تنظیم کنید، با استفاده از دوربین روی کار زوم کنید و کلی امکانات دیگر که به تعویض یا ارتقاء گرافیک لپ تاپ و چیپ های الکترونیکی کمک می کند .
ریبال Reball چیست ؟
وقتی شما قطعه ای مثل چیپ گرافیک لپ تاپ که به مدار لحیم شده را از مادربورد جدا کنید، توپ های لحیمی ان از هم پاشیده می شوند، حالا برای اینکه شما بتوانید همان قطعه یا قطعه دیگری را جای ان لحیم کنید باید توپ های لحیم داشته باشید و جاسازی کنید. 
به زبان ساده عمل ریبال کردن یعنی شما بال Ball (قطعات گرد لحیم) بریزید داخل منفذ مادربورد یا منفذ قطعه و مجدد لحیم کاری کنید. برای لحیم کاری نیازی به هویه نیست و شما باید به این بال ها حرارت بدهید تا ذوب بشوند و جای خودشان قرار بگیرند

نسخه مناسب چاپ
تاریخ انتشار:
0 رای 0 از 5

نظرات


  • AHMADREZA

    واقعااا مقالات عالی بود ،کارت گرافیک لپ تاپ من y5070مدل 960m بود و تقریبا چیپس سوخته ولی البته کار می‌کنه میخواستم عوض کنم ،خیلی اولش ترسیدم ک گفتین عده معدودی میتونن بدون آسیب در بیارن ولی در ادامه مقاله ب دستگاه vga اشاره کردید ک کلی خوشحال شدم😅 مرسی ، مرسی ، مشکل لپ تاپ من اینه ک با اینکه رم ۱۶ و i7 hq چیپ ۹۶۰ m ولی اندازه ی لپتاپ رم ۱ و گرافیک هزارسال پیش کار می‌کنه!! شدیداً کند ،بازی های خیلی قدیمی رو هم نمی‌کشه البته بعضی از دوستان میگن خاموش میشه ولی برا من خاموش نمیشه و ولی ب اندازه خیلی خیلی شدیدی داغ می‌کنه!